Wednesday, June 19, 2013

KECIL TAPI BESAR





Fuu, lama sungguh tak memblog and type panjang lebar. Nak buat ayat pun terasa pelik semacam je. Type pastu padam balik. alahai!
ok. Abaikan. Berbalik dengan topik di atas, KECIK TAPI BESAR tu bukan teka teki ok. Just nak kupas isu yang boleh i kaitkan dengan topik tu. FIY, segala yang i story mory kat topik i kali ni, tak perlu apa apa pendapat or pandangan dari sesiapa sebab semua ni just apa yang i rasa. 

Kadang kadang hidup ni, banyak benda yang kita perlu sedapkan hati sendiri. selalu cakap 'ala, takde ape la, benda kecik jer'. betol kan, kita selalu cakap macam tu sebab kita manusia. manusia yang ada hati dan perasaan dan dalam masa yang sama perlu jaga hati and perasaan semua orang. statement sedapkan hati sendiri tu kan. pastu tarik nafas dalam dalam and lepas. cakap dalam hati, 'sabar, tuhan jer tahu'. memangla kadang kadang apa yang kita cakap tu apa yang kita maksudkan. tapi, KADANG KADANG. Kalau benda tu bagi kesan negatif kat kita, mesti air mata macam nak bergenang jer and apa yang kita cakap tu dah jadi tak ikhlas. nak diluah serba salah, tak luah sakit pulak. tu yang semua jadi tak ikhlas tu. apa boleh buat, senyum and senyum. eh. sampai bila boleh senyum kan. satu tahap aku jamin, bukan setakat diluah, kot disembur terus. kita bukan semulia mulia manusia kan. 

'eh, kenapa macam ni? kenapa buat ni? kenapa bla bla bla bla'. sopan je kita jawap soalan soalan macam tu  kan. sopan jer kita senyum nak tunjuk yang kita tak kisah bila ada orang cuba nak sibuk sibuk macam ni. ala, apa ada hal. biasa la orang kan. memang suka macam tu. ala kau, hal kecik jer tu. eh eh eh. sape cakap tu hal kecik. kalau semua benda jadi isu, kumpul kumpul dah boleh buat banglo dah kot. kalau sekali maybe hal kecik la. kalau dah jadi banglo, tu hal makan dalam kak. yerla, walaupun tak tunjuk, walau tak terluah, kalau benda dah tersentuh emosi ni, amik parang tikam dalam dalam pun dah tak terasa apa dah. so lepas tu jadi isu dalam diri la. ikhlas or tak. 

alamak, sentap ke? ha. giler ke ape tak penah sentap. manusia biasa yang kecik lagi lemah kan. sentap tu dah jadi santapan dah. so, isu isu yang kononnya kecik tu sebenarnya sangat terkesan and bagi impak besar lam  diri. macam macam segi. dari segi perbuatan, kata kata, pandangan, dll. so, apa yang mampu di tanggung, tanggung jerla. yang tak mampu, apa jer yang boleh buat kan. nak luah? nak nangis? nak mengadu? bagi aku sangat buang masa. tambah tambah lagi kalau kita tau benda tu takkan ubah apa apa. sentap lah kau sampai bila bila ok!   





1 comment:

Anonymous said...

ainn.sabar lah.walau seperit mana yg ditelan tu.ada manisnya.yg dh terjadi tu,biarkannya berlalu.kita tak mampu mngubah masa lalu.hadapilah dgn tenang,sabar dgn iman.xde manusia yg sempurna,silap apa pun yg kita bt,itu kisahnya kita yg lalui,tiada org yg boleh faham diri kita selain Dia.May happiness along with you.
Kau kuat kan.sabar ya !! ;)

Post a Comment