Thursday, February 6, 2014

CITA CITA CINTA



Alhamdulillah. Walau terduduk terdiam sekalipun kita, ada yang lebih derita tersungkur lumpur. 
Allahu akbar. Dugaan. Kita merancang dengan cita cita. Allah merancang dengan cinta.
Indah nya hidup kita kan. oh bukan, indah dimata manusia mungkin. Tersenyum lah kita, selebar atau sesempit mana pun senyum yang dilihat orang, tak sama dengan apa yang ditanggung. 
Mengadu semua tak adil, tak cukup, dan semua benda dipersoalkan. Terlebih mungkin seronok yang mana kadang kadang lupa nak bersyukur. Yang fokusnya bila tak ada, tak cukup, tak puas baru lah nak menadah. Manusia kan. Mana kita nak bawa sampai mati tabiat hidup macam ni. Ahhhh. Dipersalahkan 'manusia' kannnnnn. Manusia. Kesian manusia. 
Lagi ditegah, lagi dibuat. Betul kot yang di sebut sebut, 'salah tu yang sedap'
Sampai satu tahap semua akan lalui. Lalui tepat kat batang hidung dan bila terhantuk baru nak tersedar. Bukan kita tak tau yang kadang kadang kita buat tu salah tapi nak jugak kita buat. ahhhh. manusia jugak dipersalahkan. 
Banyak benda yang kita aturkan dalam hidup. Atur dengan bangga dan megah, nak A, nak B, nak C.
Betul...... hidup kena ada perancangan. Yakin ke apa yang kita rancang tu menjadi? siapa kita nak tentukan? oh, betul.... tu hidup kita, kita yang rancang. Sedar tak yang A B C tu datang dari mana? 
Sampai satu tahap tu, kita sampai sanggup persoal, kenapa, kenapa, kenapa??
sedangkan kita tahu apa jawapannya. Kita tahu mana datangnya. Apa yang boleh kita buat? ahhhh. tak payah nak cerita. semua pun tau apa kita kena buat. tapi ada yang ego, sombong dan lupa. padahal buat buat lupa.
Cerita sana sini ini salah itu salah. Ditegur dikata biadap. Semua bermula dengan indah, baik, cantik, pijak semut pun tak mati. cari balik niat tu, betul ke salah. Tengok perlakuan, tengok amalan, sesuai tak dengan habuan yang kita dapat sekarang? semua diatur dengan adil, cuba tengok balik, tengok betul betul, kaji balik. Patut ke tak patut. Tu yang orang cakap, kalau diri sendiri tak seindah mana, jangan harapkan semua yang indah indah.
Harapkan sesuatu yang elok, cantik, tapi kita sendiri tak mampu nak jadi elok. Tu sebab semua benda kita nak persoalkan bila kesedaran diri tu tak ada. 


No comments:

Post a Comment