Thursday, March 24, 2011

alergi PONSTAN

Assalamualaikum. hmm. entry kali ni pasal ALERGI tahap dewa aku terhadap PONSTAN. aku teringat nak post ni sebab now aku tengah demam. so, biler aku demam, aku tak boleh nak makan sebarang ubat. macam panadol or paracetamol tu memang aku tak boleh makan la sebab ade kandungan ponstan ni. ni yang macam tak larat sangat la sebab kalau sakit2 ni memang aku kene tahan sendiri la tanpa bantuan ubat-ubatan. macam yang aku tau la, kebanyakan ubat-ubatan tahan sakit ni ada kandungan ponstan. so, kalo aku nak mkn ape2 ubat kene mintak nasihat doktor.

ape yang penah jadi satu masa dulu, mase tu aku sakit kepala yang teramat sangat, so, aku mintak la mama ubat sakit kepala, coz mase tu panadol takda kat umah. then, mama bagi la aku sbiji pil kaler kuning n bentuknye bujur2 ala2 peluru(pic ade kat bawah), n dalam mase tak sampai sejam, mate aku naek bengkak2 gatal. teruk sgt, sampai mata aku tertutup n bengkak.
ade lagi, 1 hari tu aku sakit gigi, nak g klinik gigi tapi mase tu sumer klinik tutup, pastu aku g farmasi, beli la ubat tahan sakit, kali ni mmg teruk giler aku kene. bengkak tak terkate, smpai aku dah tak nampak ape2, tak leh bukak da mate, pastu aku tak leh bernafas, sebab hidung n ruang2 pernafasan aku bengkak, mujurla sempat ke klinik cepat. haishh.
pastu ade aku 1 kes aku pening, aku mkn panadol, pun jadi mcm tu gak. dah tau dah mesti alergi mkn ubat. segala panadol, paracetamol or pandadol menstrual tu sumer aku tak leh makan.pegi jumpe dokter n cite masalah aku, aku taw aku ade alergi ponstan. ishh, susah betol sebab dah kalau aku demam ke memang kene tahan la. mujurla ubat batuk n selesema tak alergi pulak. hehe. so, kalau aku nak makan ape2 ubat, memang kene dapat nasihat dokter atau ubat yg tiada kandungan PONSTAN. leceh la. ishhh !



ha. ni salah 1 pic aku mase kene bengkak2 tu. lame dah ni. taon 2007 kot.
mase tu kat kolej lagi, final exam sem 1. wush, nak tak nak kene pegi jer redah final time tu ngan muke camni. malu wooo. nyorok2 blakang member mase ni. haha
tapi mase ni kire ok lagi la, bengkak da cool sket sbb da masuk hari ke 2 or 3 tak silap aku.


ponstan 1st aku makan . wush . leh bunuh aku ubat ni.


yang ni kot tak silap aku makan mase sakit gigi dulu. serik woo. ni paling teruk kot. mujur cepat g klinik. Alhamdulillah..


huh ! mujur aku cepat tau pasal alergi aku ni, kalau tak, nahas ! so, aku kalau bab ubat-ubatan ni agak takut n serik siket. bukan sebab aku takut makan ubat, tapi sebab ni la. hehe

6 comments:

Black Pearl said...

nasib baik tak bertukar jadi shrek. haisshh. takut.

aienn.photo said...

jadi shrek comel ape. haha

Anan Azri said...

siann dier..xpe sabar ye. nk buat camne kan.

aienn.photo said...

ape boley buat. hehe

sabaru said...

nie macam saya la nie... p sa tak brapa peduli sal alergi nie.. muka pai merah2 kadang2 tekupas.. p alhamdulillah.. kulit ganti baru.. hahahahah

ina eliana said...

sisz same with me .. last 2years mkn penisilin then mata bgkak cm mata ikan .. n t0day akibat sakit gg yg mmpau mkn ponstan .. mata cm mata ikan da hah .. :((

Post a Comment