Wednesday, November 24, 2010

LUKA (story xder kene mengene ngan tajuk..)

(gambar hiasan..coz mase nih jari wa luke n darah terlampau banyak mengalir..hehe)
*p/s: abaikan jari yg kedut2 tuh..hahaha


yow..wazzup..hahahaha..
so..actually wa da takde idea kot nak update ape..just tadi tibe2 jer teringat pasal penyakit yang aku alami sejak taun lepas...yang dikenali sebagai ITP

Idiopathic Thrombocytopenic Purpura

mule-mule skali aku trace mende nih taon lepas..if tak salah aku la..bulan 8..aku abis kolej dulu bulan 7 kot..then mase pas abis kolej tuh aku ade exam CCNA..pasal networking computer dekat politeknik Ipoh selama 2 minggu..so,aku n kengkawan di tetapkan kat asrama poli tuh la..maybe lepas seminggu kot aku ada kat sane..kaki aku ade satu lebam yang agak besar kat blakang betis aku..memang besar la..kot separuh tapak tangan aku..lebam bukan macam lebam biasa la..lebam yang ala2 purple yg kebiru-biruan..adoy..aku x derla ar pikir yang bukan pun..juz ingat aku terhantuk sumthing je sampai lebam camtuh..pastuh ader lagi dua ketul kat peha aku..besar syiling 50 sen kot..ala2 biru gitu gak la..hehe..
hm..tp xder la aku pikir negatif..juz igt bese je coz kite menumpang tempat owang kan..cam owg dulu2 kate..hehehe...
pas settle sumer exam..aku lik umah kat bahau n jalani life cam biase la..tapi ade satu ari tuh..ader lagi lebam yang same kat montot aku...n peha lagi..aku tunjuk kat mama..mama da mule bising suh aku g checkup..tp d sebabkan aku nih degil..aku wat xtaw je..hehehe..n tibe2 badan aku banyak lagi lebam2..kat lengan..tangan, peha dan lain..
n ada satu hari tuh..perut aku sakit..macam laen macam jer..aku ckp kt mama..mama suh aku g checkup..aku wat xtaw lagi..n tibe2 aku macam nak demam..badan aku lemah2 n berat badan aku turun..n gusi aku berdarah..ni da smpai tahap mama bebel x tentu da..so..aku g klinik la tuk nak sedapkan ati mama..aku g klinik swata n wat checkup..so..doktor suh aku amek darah..mule2 mcm tanak la..then terpakse la jugak amik..then..doktor suh aku tunggu esok tuk result tersebut...maybe resultnye petang la doktor cakap..hehehe..
keesokannye..pagi2 mase aku tengah tido..mama kejut..doktor call umah..die suh aku dtg klinik dgn kadar segera untuk result darah aku tuh..aku pun ape lagi..dengan berdebarnye2 mangun tido n mandi..cepat2 g klinik nak taw resultnye..aku g ngan mama..hm..mmg agak menghampakan..
bacaan platlet darah aku terlampau rendah..actually..doc ckp..biasenye bacaan platlet yang normal adalah sekitar 90-120 (bacaan cincai dari aku..xtaw ape simbol2 die..hehe) tapi result aku tuh menunjukkan bacaan hanya 21..n doc cakap kalo bacaan mencecah 15 da tahap kritikal..he..adoy..aku pun bukan taw apemende nih...so..tanye aku ade tak kua darah kat gusi n idung..tp xderla darah sampai kua kat idong..juz gusi aku jer berdarah..mama da merebeh da time tuh sbb doc kate agak bahaye..n die tulis surat n dengan kadar segere aku kene admit kad wad..adoy..rimas tol la..so..lik umah packing2 baju n abg aku n mama anta aku g spital..so..duk la spital selama 5 hari..
menci tol..sehari dua kali amik darah..mkn ubat sume..n kene masuk steroid kat tangan tuh..2 botol..
n mase discharge doc bagi ubat yg terlampau banyak..ala2 steroid ubat tuh...1 malam aku kene makan 11 biji..but aku x sure bape bulan aku kene makan..coz aku benti sendiri tanpa nasihat doc..sbb aku btol2 x tahan ngan effect ubat tuh..
yerla..mane x nye..berat badan n muke aku sume da naek..mende yg palin aku x suke ialah bile badan aku naek..adoi..cukup aku meluat.hehe..
tapi pas kuar wad tuh..aku still follow checkup...but platlet aku still x stabil..jap 60..jap 40..ish..tu yg fedup tu..rase mcm sie2 jer aku mkn ubat tp x pulih..ubat tuh bukan utk memulih..tp juz ut mengawal..hehe..doc ckp aku kene itp..platlet darah rendah..
Bila Pletlet rendah maka sel pembeku darah tu kurang le efisen dan boleh menyebabkan pendarahan di mana-mana bahagian badan. Mulut ke telinga ke otak ke dll. Sebab apa bilangan pletlet terlalu rendah ialah antibodi dalam badan yang bertindak memusnahkan pletlet sedangkan fungsi antobodi melawan infections dan diseases.
ni la itp..hmm..doc x sure ape punce penyakit nih n doc ader suggest aku suh amek air tulang sum-sum..wahh..giler ker ape..sbb aku ade dgr amat bahaye amek air tulang sum-sum nih..yerla..doc xleh nk kesan punce penyakit ni..tu je jalan tuk nak taw mane punce penyakit nih..n secara berterus terang aku ckp kat doc..aku tanak wat mende tuh..ah..bia la..sbb aku gerun kot..hehe..
so..till now aku xder merawat kot mende nih..n aku wt bodo jer..
yerla..tp mmg la kesan smpai skang..badan aku still lebam2..n aku xleh kurang mkn..tu sbb da debab...hehehe..
n doc ade berpesan..aku xleh wat keje berat2..aku xleh lari2..naek moto ke..n aku x leh demam..aku xleh jatuh..sbb bile jatuh or terhentak kuat akan berlaku pembekuan darah,,tu yg bahaye tuh..n aku xleh luka2..ni sumer wat mama akan cemas..hehehe..
ala..aku degil..aku wat gak sumer tuh..yerla..ajal maut di tangan tuhan..sampai bile aku nak kene hadap sumer nih aku x sure..aku malas nak pikir2 masalah ni..pikir2 pn wat pening jer..so..aku juz chill n enjoy life aku..hehehe...PERHATIAN..!!!kepade sesiape yg berminat nak kenal2 ngan aku...hentikan la..membebankan aje kalo bela aku nih..sebab susah nak jage aku..kang nak kene layan cam puteri lak..sumer x boleh..hahaha..so..wut i'm gonna do juz chill yow..!!!

No comments:

Post a Comment