Thursday, September 29, 2011

ORANG KEDAI


hari hari mesti nak pegi kedai. kedai runcit. kedai makan. seaneka kedai kan. hari hari jumpe orang kedai. kedai kecik, kedai besar.

wahai orang kedai, tolong la bermanis muka duduk depan kedai tu. pantang tok nek aku kalau pergi mana mana kedai, supermarket ke, hypermarket ke, kedai makan ke, kalau depa duk buat muka mintak siku. spoil mood jadinya.

paling meluat la kalau pergi kedai makan, orang yang amik order atau pelayan kedai tu muka takda nak senyum or layan tak layan pelanggan ni. bukan nak suruh tolong tarik kerusi bagai ke. apa salahnya sekadar bagi senyuman manis ke sambil bercakap ngan pelanggan. nak pakai kudrat lembu jantan ke kalau senyum ni? tak senyum ok lagi. ade yang tak senyum lepas tu selit selit muka masam taik kucing pulak, lepas tu cakap agak kasar pulak kan. kalau yer pun mood tak elok, jangan la nak show off sangat depan pelanggan. aku yang sebagai pelanggan ni memang benci berdepan ngan orang macam ni kalau pergi kedai makan. silap silap aku angkat kaki and blah dari kedai tu. pastu memang aku tak kuasa dah la nak pergi situ lagi. kan dah hilang pelanggan. rezeki pun susah nak masuk macam tu wahai orang kedai.

sama macam akak2 and abang2 kaunter ni. tolong la senyum. aku selalu sangat jumpa yang muka nak mintak siku ni. muka masam2, wat muka belagak, senyum memang tak la, cakap pun nak tak nak kan. jap lagi aku pulak yang buat muka camtu kat diorang. ape ni, susah sangat ke nak senyum. geram betol aku tengok orang macam ni. lepas tu kalau jumpe yang buat keje hentak hentak and baling baling barang. ade satu kes ni, memang aku geram la. masa tu aku beli barang dapur penuh la satu troli. yerla, aku angkat la barang2 tu semua keluar dari troli. then, dia pun wat la keje die scan2 sumer tu. pastu dah scan main baling2 lak barang tu sumer lam plastik. berdentum dentum. muka pait je. mengamuk amende tah agaknye. wahhh! ni dah lebih. barang2 ni kita beli pun bukan pakai duit dia. agak biadap la kan. mujur la aku ni baik, kalau tak memang aku sumbat kaki jer kat mulut die. (padahal lam hati dah maki hamun dah ni) geram sangat berdepan ngan orang camni.

kepada orang orang kedai, tolong la jaga perilaku anda. muka masam2 nanti orang pun takut nak masuk kedai tu. periuk nasi korang kat situ kan. buat kerja tu ikhlas la sikit. kat situlah rezeki and punca pendapatan korang. barulah rezeki tu diberkati. insyaAllah



contoh akak kaunter. pffftt -_-!




No comments:

Post a Comment